Gimnastyka stóp

Ćwiczenia korekcyjne dla prawidłowego rozwoju stóp.

 

Wystarczy ćwiczyć 15 minut  dziennie

Potrzebne będą drobne przedmioty ;klocki, pojemniki, plastikowa moneta, kasztany, korale, woreczki, maskotki,szalik, krzesełko, skarpetki – wykorzystaj to co masz w domu, aby podnosić stopami chwytając palcami. :)

Usiądź z dzieckiem na krzesełku ( krzesełko musi być odpowiedniej wysokości  -  takie żeby dziecko swobodnie opierało całe stopy na podłodze)

Na początku mała rozgrzewka:

 

PW – siad na krzesełku, cała podeszwa dotyka podłogi

Ruch: zginaj i prostuj palce stóp na zmianę, ważne żeby ruch. zachodził tylko w stawach  palców stóp , stawy skokowe są nieruchomo, pięta nie traci kontaktu z podłogą. Wykonaj 10 powtórzeń

 

PW – jak wyżej

Ruch: zginaj i prostuj stawy skokowe, ruch góra – dół.  Wykonaj 10 powtórzeń

 

PW – jak wyżej

Ruch: odwracaj i nawracaj stopy – ruchy stóp „ od siebie, do siebie”. Wykonaj 10 powtórzeń

 

PW – jak wyżej

Ruch: wykonaj ruch obwodzenia stóp – krążenia w stawach skokowych” palcami stóp rysujemy jak największe koła”, najpierw do środka, następnie na zewnątrz. Wykonaj 10 powtórzeń

Wykonuj ćwiczenia dokładnie i powoli, to  rozgrzeje stawy i pozwoli na lepsze wykonanie ćwiczeń.

 

    Poćwiczcie razem ruch palców: pięta cały czas oparta o podłogę, podwiń palce pod stopę i równocześnie wciskaj piętę w podłogę. Musisz poczuć podeszwę stopy, jeśli nie czujesz nic, to znaczy że musisz mocniej dociskać piętę do podłogi.

 

    Jeżeli już opanowałeś ruch podwijania palców pod stopę, możesz wybrać dowolny z przyborów i przejść do wesołej zabawy. Przenoś klocki, rzucaj misiem, woreczkiem, składaj koszulkę, zwijaj szalik jak harmonijkę. Uważnie pilnuj abyś cały czas czuł pracę mięśni podeszwowych stóp, a pięta mocno dotykała podłogi.

 

    Jeżeli zabawa w siadzie na krzesełku wydaje się zbyt prosta, możesz przejść do ćwiczenia na stojąco. Wykonuj wyżej opisane ćwiczenia utrzymując równowagę. Dodaj chód na brzegach zewnętrznych stóp z palcami podwiniętymi i chód na piętach. Chodząc nie zginaj nóg w kolanach, pracuj unosząc biodra. Napnij mięśnie brzucha.

 

    Jeżeli zabawa w postawie stojącej wydaje się nie wystarczająca wykonaj ćwiczenia w leżeniu tyłem przy ścianie.

Połóż się na plecach, tak aby stopy całą podeszwą dotykały ściany i wykonaj ruch podwijania palców pod stopę – niech ta zabawa nazywa się „wyścigi gąsienic”.Palce stóp „chwytają” ścianę i pociągają za sobą piętę, która mocno jest przyciskana do ściany. W ćwiczeniach przy ścianie bardzo ważne jest by je rozpoczynać od dołu do góry w miarę własnych możliwości. Plecy na całej długości dotykają podłogi. Mocno przyciskamy odcinek lędźwiowy do podłogi/materaca. Sprawdź czy prawidłowo ćwiczysz – spróbuj wsunąć dłoń pod lędźwie dziecka. W prawidłowo wykonywanym ćwiczeniu nie ma miejsca na rękę, jeżeli pod plecami jest ”dziura” to znaczy, że trzeba napiąć mięśnie brzucha i mocno przytwierdzić plecy do podłogi. Utrzymuj takie ustawienie pleców w trakcie ćwiczeń w pozycji leżenia tyłem. To pozwoli odciążyć odcinek lędźwiowy i aktywuje mięśnie brzucha.

Turlanie piłki po ścianie stopami, to świetna zabawa. Piłka wędruje do góry i w dół .


 

Po skończonej zabawie rozluźnij całe ciało i przede wszystkim stopy. Można wykonać lekki masaż wałkiem, na piłce. Wykonać ciepłą kąpiel.

 

 


 

Zachęcam do systematycznej zabawy. :))