Kilka słów o motoryce ruchu u dzieci

Motoryka dzieli się na dwie podstawowe kategorie: motorykę małądużą.

 

Motoryka duża to ruchy angażujące całe ciało, np. bieganie, skakanie czy chodzenie.

 

Motoryka mała to określenie czynności, które wykonują np. jedynie palce lub mięśnie twarzy,

tj. chwytanie, malowanie czy mówienie.



 

Motoryka duża jest bazą do rozwoju motoryki małej.

 

    Zachęcajmy dzieci do ruchu. Nie pomagajmy im w pokonywaniu przeszkód, bo wtedy tak naprawdę im szkodzimy. Dzieci muszą się same nauczyć ruchu jaki jest potrzebny by daną przeszkodę pokonać.

 

Wspierajmy rozwój motoryki u dzieci.

    Możesz wspierać motorykę dziecka, jeśli stworzysz mu okazje do samodzielnego ruchu odpowiedniego dla poziomu jego rozwoju. Wystarczy, że zapewnisz mu przestrzeń, czas i miejsce, w którym będzie mogło być aktywne. Pozwól mu na eksperymenty, odkrycia i nie pozbawiaj go naturalnego pędu badawczego.

 

Nie możesz zmusić dziecka do nauki konkretnej czynności związanej z motoryką. Każdy maluch rozwija się we własnym tempie.


 

    Możesz wspierać jego rozwój motoryczny tylko poprzez umożliwienie mu poruszania się. Zachęcanie do zabawy czy uczestniczenie w niej dorosłych dodatkowo motywuje dziecko do aktywności. Jeśli sam uprawiasz sport, dziecko zapewne weźmie z Ciebie przykład. Pozwól mu wypróbować różne dyscypliny sportu, np. pływanie, judo, lekką atletykę czy piłkę nożną.

Jeśli zadbasz o różnorodność w życiu codziennym, w przedszkolu czy szkole, sprawi to, że motoryka dziecka będzie lepsza. Pamiętaj, by wspieranie dziecka było zabawą, a nie surowym planem treningowym. Naucz dziecko, że ruch to przyjemność.
 

    Motoryka wpływa na wiele dziedzin życia dziecka i jego ogólny rozwój. Maluch, którego zdolności motoryczne są z jakiegoś powodu ograniczone, może np. wytworzyć negatywny obraz siebie, co będzie wpływało na jego relację z innymi ludźmi. Motoryka jest związana z następującymi dziedzinami życia:



 

  • Rozwój społeczny: Interakcja z innymi i relacje międzyludzkie zależą od motoryki. Jeśli dziecko jest na niższym poziomie motorycznego rozwoju od rówieśników, szybko zostanie wykluczone lub zacznie unikać sytuacji, których aktywność sportowa będzie wymagana.

 

  • Rozwój fizyczny: Tylko przy odpowiedniej dawce ruchu kości, mięśnie i system nerwowy mogą się prawidłowo rozwijać.

 

  • Rozwój kognitywny: Zdolność i efektywność uczenia się są znacznie wyższe, jeśli dziecko dużo się rusza, a jego motoryka rozwija się poprawnie. Także zdolność reakcji poprawia się.

 

  • Rozwój sensoryczny: Rozwój sensoryczny, czyli postrzeganie zmysłami, może prawidłowo rozwijać się jedynie wtedy, gdy dziecko jest aktywne fizycznie. Postrzeganie wizualne poprawia się, jeśli maluch np. biegnąc musi orientować się w przestrzeni. Bieganie po różnym podłożu wpływa pozytywnie na rozwój wrażeń dotykowych.

 

  • Rozwój emocjonalny i psychiczny: Dzieci, u których obserwuje się prawidłowy rozwój motoryki, są bardziej stabilne emocjonalnie. Mają pozytywny obraz siebie, wierzą we własne możliwości i rzadziej są lękliwe.

 

  • Rozwój mowy: Rozwój mowy jest także związany z motoryką. Jeśli ruchy konieczne do mówienia nie są prawidłowo wykonywane, dziecko nie nauczy się dobrze mówić. Poza tym dzieci, które dużo się ruszają, lepiej się koncentrują i są bardziej chłonne.